Ik heb een Ginlong Solis Mini 1500 Inverter. Bij het opstarten in de ochtend tikt hij vaak zo'n drie kwartier lang. Afhankelijk van het weer en het jaargetijde is dit vanaf 5:30, voor ons gezin is dat nog slaaptijd.
Bij iedere opstart tikt het relais een keer of 4, niet hard (kan best binnen de geluidslimiet van 30dB liggen), maar uiteindelijk word je er wel wakker van. Volgens metdezon is dit normaal gedrag in de schemering, maar ik kan me dat moeilijk voorstellen. Overigens kijkt metdezon nog wel verder of hier een oplossing voor is.
De omvormer start natuurlijk op als hij denkt genoeg stroom te kunnen leveren, maar slaat dan weer af omdat dat punt blijkbaar nog niet voldoende is bereikt.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Is de omvormer misschien te herprogrammeren (dat hij iets later aanslaat en/of wat later afslaat)?
Dit is normaal gedrag van de meeste omvormers en er is weinig aan te doen. Je zou hem misschien kunnen verhangen om geen last van het geluid te hebben? De omvormer test inderdaad of er genoeg spanning is om stroom =Watts van te maken. op de grens van net wel of niet genoeg zal bijna elke omvormer dit gedrag voorkomen. Je zou er een astroklok tussen de omvormer en het huisnet kunnen plaatsen. Zodat ie Atijd op de door jouw gewenste tijd inschakelt. https://www.conrad.nl/nl/finder-128182300000-elektronische-tijdschakelklok-met-nfc-en-astro-functie-1-wisselcontact-16-a-250-vac-1342363.html?sc.queryFromSuggest=true
bedankt zonnetje100! Een tijdschakelaar lost het inderdaad op, al voelt het ook als een pleister.
Verhangen kan ook, dan komt hij in de meterkast. Dat is verder van de zonnepanelen vandaan, waarvan ik dacht dat dat rendementsverlies geeft. Al staat hier dat het juist andersom is: http://zonneenergie.eu/omvormer-dicht-bij-de-zonnepanelen-of-bij-de-meterkast/
Ik blijf het abnormaal vinden dat de omvormer drie kwartier lang iedere 10 seconden probeert te initialiseren.
De keuze waar de omvormer te hangen; dicht bij de panelen of dichtbij of zelfs in de meterkast; Is gebaseerd op een natuurkundig princiepe: Hoe hoger de spanning des te lager de stroom die door de kabel vloeit. Als de stroom = ampere lager is omdat de spanning hoger is. neemt de de weerstand en dus het verlies in de kabel af. Wat jij je dus moet afvragen is; de spanning aan DC kant flink hoger dan de AC kant (AC kant is altijd rond de 230V) Mocht het voltage van de DC kant niet veel hoger zijn dan 230V dan heeft verplaatsen van je omvormer naar de meterkast weinig zin vanuit de gedachten dat er minder verlies optreedt. Is dat DC voltage wel een flink stuk hoger, zeg zo´n 330 Volt of hoger dan heeft het wel zin om Een langer dc kabel te nemen en een korte AC kabel. Daar staat tegenover dat een kabel voor DC spanning aan ander isolatie (doorslag) eisen moet voldoen en om die reden vaak duurder is... Zo blijft het wikken en wegen... Ik vind het tikken niet abnormaal, dan had je een duurder merk moeten nemen zoals SMA. Mijn Chint 1,5 ktl (ook Chinees is fluisterstil) Maar tikt ook voordat ie inschakelt, zo rond de 20 minuten lang.
(Edit juli 2016)
Het lijkt er op dat het binnenkort niet meer wordt toegestaan dat dc kabels met een hoger voltage dan 253Volt dc door een woonhuis naar de meterkast lopen, dit ivm de veiligheid. Laat je nu toch dc kabels met een hoog voltage (hoger dan 253V) door je woning naar de meterkast lopen moet dat door een aparte buis lopen die duidelijk gemerkt is dat er dc kabels doorlopen (vooruitlopend op de nieuwe regels)
succes
helemaal duidelijk weer zonnnetje!
De DC ligt zo rond de 140V, de AC natuurlijk rond de 230V. Daarentegen is de diameter van de DC kabel groter (dus lagere weerstand): 4 versus 2,5mm2. De spanningsverliezen zijn sowieso erg laag als ik het een beetje doorreken. Linksom of rechtsom niet veel meer dan 1%.
De DC kabel is EUR 1,21/m2 in de webshop van metdezon, dus dat is goed op te brengen (paar meter nodig en dan 2x natuurlijk).
kortom: ik ga de omvormer verplaatsen naar de meterkast.
Sinds een week heb ik een PV-installatie met de omvormer fabrikaat Solax single string op de overloop op zolder. Het apparaat maakt geen geluid behalve tijdens het opstarten. Varierend van ca 5.30u tot 6.00u tikt hij ongeveer een uur lang totdat de installatie rond 6.45u definitief opstart. Het tikken is niet echt hard maar je wordt er op den duur toch wakker van. Ik overweeg in de Astroklok (Finder 12.81) in de meterkast in de AC-kabel tussen te bouwen. De klok geeft echter een maximum schakelvermogen van 2000W op voor gloeilampen en maar 200W voor LED-lampen en 750 voor TL. Ik ga er vanuit dat deze klok geschikt is voor een omvormer van 1500W max, maar is dit ook zo?