Start / Ontwikkelingen / Vliegtuig op zonne-energie heeft zijn eerste testvlucht gemaakt

Vliegtuig op zonne-energie heeft zijn eerste testvlucht gemaakt

solarair1
De opvolger van het eerste vliegtuig dat op zonne-energie vliegt, de Solar Impulse 2, heeft zijn eerste testvlucht gevlogen. Het vliegtuig is door de Zwitsers Bertrand Piccard en André Borschberg bedacht in 1999. 10 jaar later in 2009, heeft de Solar Impulse 1 zijn eerste vlucht gemaakt.

Na deze vlucht wilde Piccard en Borschberg meer, dus zijn ze overgegaan op het bedenken van de Solar Impulse 2. Samen met een team van 70 specialisten is de Solar Impulse 2 ontwikkeld.

Solar Impulse 2
De Solar Impulse 2 staat voor een hele grote uitdaging, namelijk de wereld rondvliegen.

De spanwijdte van het vliegtuig is 72 meter en het vliegtuig weegt zo’n 2.300 kilo. Op de vleugels van het vliegtuig zitten meer dan 17.000 zonnecellen bevestigd. Het vliegtuig heeft een topsnelheid van 140 km/h. Omdat er geen zon schijnt als het nacht is, worden er tijdens de dag accu’s opgeladen door de zonne-energie.

Eerste testvlucht een succes voor vliegtuig op zonne-energie
De eerste testvlucht van de Solar Impulse 2 is probleemloos verlopen. De vlucht heeft 2 uur en 17 minuten geduurd. Dankzij deze soepel verlopen testvlucht is het vliegtuig door autoriteiten goedgekeurd en mogen er meerdere testvluchten uitgevoerd worden, totdat het vliegtuig echt klaar is voor de reis rond de wereld. De Solar Impulse 2 is, zoals de naam al doet vermoeden, de opvolger van de Solar Impulse 1. Het vliegtuig kan zowel overdag als ‘s nachts zonder brandstof vliegen. Het is daarom wel nodig dat het vliegtuig zo licht mogelijk is.
solarair2
Vlucht rond de wereld
Hoewel de bedoeling was om al in 2014 rond de wereld te vliegen, staat deze vlucht nu op de planning voor maart 2015. De gebieden die het vliegtuig over zal vliegen zijn het Golfgebied (waaruit het vliegtuig zal vertrekken), de Arabische Zee, China, Stille Oceaan, de Verenigde Staten, de Atlantische Oceaan, het zuidelijke deel van Europa óf het noordelijke deel van Afrika. Hierna komt het vliegtuig weer aan in het Golfgebied.

Omdat er in de cockpit maar ruimte voor één piloot is, zal het vliegtuig regelmatig landen om van piloot te wisselen en voor verschillende evenementen die georganiseerd worden door onder andere scholen, universiteiten en overheden.

Boodschap
Met het vliegtuig op zonne-energie willen Piccard en Borschberg mensen aan het denken zetten en laten zien dat er wel degelijk een toekomst zit in duurzame energie. Het is niet de bedoeling dat het vliegtuig uiteindelijk passagiers gaat vervoeren.

Bron: DuurzameBouwvrouw.nl