Start / Informatie / Stichting Garantiefonds ZonneEnergie (SGZE)

Stichting Garantiefonds ZonneEnergie (SGZE)

sgze

De uitzending van Trosradar (november 2015) heeft voor veel discussie gezorgd binnen de markt van zonne-energie. Vooral als het gaat om kwaliteit en zekerheid. Hier schreven we al eerder een artikel over: klik hier , en nu willen we graag dieper ingaan op de Stichting Garantiefonds ZonneEnergie (SGZE). Wij merken aan de consument dat er behoefte is aan een bepaalde waarborging van de garanties. Een veel gehoorde opmerking: “Hoe kunnen wij aanspraak maken op de garanties als jullie niet meer bestaan” of “Wat zijn mijn garanties nog waard als de fabrikant niet meer bestaat”. Bij Trosradar leek hier even een oplossing voor. Een stichting opgericht door een aantal leveranciers die, mocht er één omvallen, de overige leveranciers de garanties overnemen. Klinkt mooi, maar wat houd dit precies in en waarom is MetDeZon hier geen onderdeel van?

Stichting Garantiefonds ZonneEnergie

De drie pijlers van het fonds zijn:

  • Aanbetalingsgarantie
  • Fabrieksgarantie
  • Geschillenregeling

Aanbetalingsgarantie
Als eerste garandeert het fonds dat u uw aanbetaling terugkrijgt, mocht de leverancier failliet gaan. Bij MetDeZon heeft u niets aan deze garantie, omdat u bij ons geen aanbetaling doet. U kunt ervoor kiezen om het zonnestroom systeem te laten installeren, dan betaalt u achteraf (en pas als u tevreden bent) U kunt ervoor kiezen om de zonnepanelen op te halen bij ons in de showroom, dan betaalt u contact of per pin en als laatste kunt u kiezen voor een verzending. MetDeZon streeft ernaar om uw pakket binnen 3 werkdagen te verzenden en doorgaans betaalt u hierbij wel vooraf. Wij kunnen uw bestelling eventueel ook onder rembours komen.

Fabrieksgarantie
MetDeZon hanteert de fabrieksgarantie op de materialen. Afhankelijk van het product heeft u een bepaalde garantietermijn. Wij zullen te allen tijde aan deze garantie moeten voldoen (dit is geregeld in de Nederlandse wet) Is het product niet meer verkrijgbaar, dan zullen we een vergelijkbaar product aanbieden. Wilt u graag extra zekerheid omtrent de garanties dan bieden wij de mogelijkheid om de producten te verzekeren. (Zie hier: Onderhoudspakketten ) Wij melden u aan bij onze verzekering en u kunt aanspraak maken op uw garantie.

Geschillenregeling
Dit komt er simpel gezegd op neer dat, mocht er een geschil zijn, de andere partijen hun deskundigheid inzetten om een bindend advies te geven. Vaak zal dit gaan om schades en garantiekwesties achteraf.
Mocht er een geschil zijn met MetDeZon dan zullen wij dit altijd aan derde overlaten om hier een oordeel over te geven. Bijvoorbeeld bij schades, dan zal een externe schadespecialist een oordeel geven.
Met andere woorden, voor de werkwijze van MetDeZon, heeft een geschillenregeling niet direct een toegevoegde waarde.

Overige feiten
De stichting heeft momenteel (dec. 2015) 6 leden, waarvan 1 momenteel in bezit is van het Zonnekeur. Dit geeft ons, voor alsnog, niet meer vertrouwen.
Let wel, als er 1 aanbieder omvalt, dan zijn de overige partijen aangewezen om de garanties op te vangen.

Toekomst en conclusie
De leden van Zonnekeur, inclusief MetDeZon, zijn momenteel in overleg om een goed garantiefonds op te richten. Dit fonds zal naar verwachting ondersteunt worden door tenminste 36 aanbieders. Het ziet er naar uit dat dit in 2016 gelanceerd zal worden. In de tussentijd bieden wij graag een mogelijkheid voor een extra verzekering. Klik hier: Onderhoudspakketten