Start / Ontwikkelingen / Rijdend laboratorium voor zuinigere trucks

Rijdend laboratorium voor zuinigere trucks

truck1
TRenault Trucks onderzoekt continu hoe de brandstofefficiency van hun trucks verder geoptimaliseerd kan worden. Verschillende technieken voor het verlagen van het brandstofverbruik zijn nu samengebracht in een rijdend laboratorium: de Renault Trucks Optifuel Lab 2.

“Het terugdringen van het brandstofverbruik was één van de kerndoelstellingen bij de ontwikkeling van de Renault Trucks T-serie. Onze filosofie is dat de truck een ‘profit centre’ voor de vervoerder moet zijn. Om dit ook in de toekomst te kunnen garanderen blijft Renault Trucks onderzoek doen naar alle mogelijke manieren om het brandstofverbruik te reduceren. Het rijdende laboratorium Optifuel Lab 2 is daar een voorbeeld van. Deze truck heeft maar liefst 20 technologieën aan boord, die invloed hebben op het brandstofverbruik: energiebeheer, aerodynamica, rolweerstand en systemen die de chauffeur kunnen ondersteunen”, verklaart Erik Lenssen, Manager Product bij Renault Trucks Nederland.
truck2
Optimalisatie energieverbruik
Eén van de terreinen waarop het onderzoek zich richt, is het optimaliseren van het beheer van de verschillende energiebronnen met als doel zo weinig mogelijk energie te gebruiken van de motor. Verschillende aanvullende systemen worden daarom elektrisch aangedreven, zoals de airco, waterpomp, brandstofpomp en stuurpomp. De benodigde elektriciteit wordt echter niet opgewekt door de motor, maar met behulp van zonnepanelen die op de combinatie zijn gemonteerd. Ook wordt er gewerkt met een rookgas warmte-terugwin-systeem op basis van de Rankine-cyclus.

Bron: Groen7.nl